Pay & Jump

 
I torsdags var jag och Bulan på Pay & Jump på Stöcke PF. Vi har aldrig hunnit hoppträna ute och gångerna mellan banträning o tävling har ju varit väääldigt glesa. Att det dessutom var mest bara ponnysar visste jag ju också och jag förstod att detta skulle bli en riktigt prövning. Jag red dit och travade även lite lätt så då var han uppvärm ca 20 min. Väl där fick vi vänta en liten stund tills vår tur. Trånga utrymmen, mycket folk och mycket bilar men då var han hur kolugn som helst. Enda nackdelen med detta var att det inte var någon ordning på den lilla delen med framridning/hoppning. Ibland var de 10 hästar och ibland 3. När jag gick in var de ändå väldigt lite hästar men så fort jag började trava slog de typ slint i huvudet på honom. En stund var jag heeelt säker på att jag skulle ramla av. Kortsidan låg nämligen mot ett glest staket med en bäck på andra sidan. Han drar då en lätt bocksprång och gör nån tvärvändning. Jag har fått rätt bra balans men här visste jag ärligt inte om han var påväg över eller genom staketet. Med mig före lite hängandes. Men på något sätt, han måste ha stannat upp en millisekund, så tog jag mig tillbaka ordentligt i sadeln. Mona, en av arrangörerna ba "okej, alla ponnysar tränger in sig i ett hörn så får Elin försöka ta sig framåt".. hehe. Men alltså de kändes ju bara fel och jag kände bara hur det inte alls funkade att vara där inne. Då jag ändå var först i min höjd så bad jag om att få gå in höjden före. Vilket gick bra. Så vi hoppade fram genom att rida banan på plutthöjd innan de höjde upp. Så hoppade jag några språng till och nöjde mig där. Väl på banan gjorde han inga dumheter alls. Spänd var han såklart fortfarande men kontrollerbart! Dock blir de ju ett problem att hoppa bana när man inte kan rida fram. Men de var perfekt att få vara med på detta och träna! Snart är de tre tävlingar i rad och i värsta fall får vi väl bara träna på att vara med på framhoppningen och skippa banan om de inte går. Men min förhoppning är att han nu kan se allt annat som en baggis..
 
Min insats på banan var helt ok. Första rundan bromsade jag nog lite för mycket hela tiden. Kom inte alls till ridning. Måste bli bättre på att verkligen jobba honom mellan varje hinder. Men annars är jag glad att jag överlevde, hehe!



Kom ihåg mig?