Galoppträning

 
Att intervall träna sin häst är ju inte så jäkla lätt. Har googlat runt och de verkar knappt räcka med en 530 m sträcka (som jag tog idag). Jag gjorde iof så att jag galopperade bort, skrittade ca 10 sekunder och vände sedan hem. Vilade sedan ca 30 sekunder innan jag gjorde om det igen. Upprepade detta fyra gånger. Alltså nästan 5 km totalt. Den här sträckans underlag är nästan liiite för hård och uppenbarligen lite för kort. Klart man kan ha kortare också men då får man göra fler. Skulle önska en 1000-1500m raksträcka med perfekt rak bana, men man kan ju inte få allt. Hur som helst blev han piggare och piggare och sista två på tillbaka vägen höll jag typ andan. Nästa gång tar jag västen på mig. Jag menar, tänk om han blir skrämd och kastar sig, eller pallnitar. Då flyger ju jag åt helvetet. Fast jag tror ändå inte han skulle göra något då han blir så taggad och får fullt fokus framåt. Hur som helst var vi väldigt nöjda båda två efteråt. Han skötte sig exemplariskt, förrutom att han var lite svårstoppad då men de får man ju räkna med när man bjuder på ett sådant roligt pass! 
 
Men en fråga! hur lägger ni upp era konditionspass på era hästar? Uppskattar ALLA möjliga svar!
 
Så såg vi nog en älg i skogen igen också. Tror jag. Hörde ett jätte brak och såg något stort röra sig iväg. Sist jag red där borta hände samma sak. Här om dagen hade jag en storjävel stående i kanten precis vid Obbolavägen också. Rädslan att bli jagad med häst eller att krocka är fan stor måste jag erkänna!



Kom ihåg mig?