Tävlingen i Skellefteå

I fredags kom vi fram i Ske-å vid 19 tiden. Bulan fick då komma in i sin box medan jag och mamma packade ur transporten. Därefter väntade ett ridpass. Bulan kändes väldigt trött och jag gissar nog att det var av den "långa" resan. Så jag red inte så länge.
 
90cm. Till lördagen kändes han till en början rätt i fin men väl inne på banan hade jag inte alls samma energi som jag brukar, vilket jag inte var beredd på. Bulan hade helt enkelt ingen lust och jag red som jag brukar när han är pigg, medan han hade behövts motiverats. Detta ledde till en uteslutning på fjärdehindret och jag satt bara där, chockad och red inte alls. 
 
100cm. Till nästa klass ryckte jag upp mig. Insåg att han behövde motiveras. Så jag ändrade planerna. Red mycket lätt sits mellan hinderna och höll bara fokus på att hålla en bra galopp. Så vi tog oss runt med en felfri runda som kändes flamsig men jag kunde heller inte gjort något bättre. Så jag är ändå nöjd.
 
100cm. Till söndagens klass var såklart planen att rida som klassen innan. Så vi hoppar fina språng inne på framhoppningen och går sedan in på banan. Galopperade igång honom och fattade inte alls att han vid detta lag var återhämtad och sig själv. Så han, som vid det laget, hade behövt samma gamla ridning, fick då en ryttare som red lättsits och gasade på en aning mellan hinderna. Ibland är man helt enkelt för trög och orutinerad. Så i en linje tar jag inte alls tillbaka honom genom en halvhalt utan fortsätter. Vilket leder till att han hamnar i ett mittemellan avstånd och får trampa om. Han, som inte vill riva, gör ett ordentligt skutt över oxern och jag hamnar helt ur balans. Han sätter då fart rakt mot väggen och tvärviker. Så jag flyger med ryggen rakt in i väggen. Som ni får se på klippet. 
 
Jag må då säga att jag lärt mig massor i helgen men hoppas också att jag verkligen tar med mig detta till framtida tävlingar. Att hästar verkligen kan visa dagsform. Precis som vi. Jag kommer inte kunna rida på ett tag pågrund av en ordentlig blödning i ländrygg och röv. Men förhoppningsvis är jag snart tillbaka i sadeln!
 



Kom ihåg mig?