Träning för Erik Berggren

Oj, har helt glömt att publicera detta.. 

Första dagen hade vi en liten bana som vi byggde på hela tiden. Men med små hinder som innehåll studs på böjt spår, bågar osv på låg höjd. Banan var egentligen delad i två men delarna var lika fast spegelvända. Har inte hela den på film men kan visa hur ena delen var. Så om ni tittar på filmen så gör man alltså lika dant direkt efter räcket fast spegelvänt. Delen då jag tar ner henne i trav, fick man såklart ta i galopp. Vi var en grupp med bara unghästar och han sa att om man trodde hästen skulle bli osäker (de skulle ju hoppas snett) så kunde man ta ner till trav. Jag tog inte ner till trav för hästen skull, endast för min egen. Då gav jag mig själv lite extra tid att hålla fokuset uppe. Tycker att denna dag gick bättre och bättre för varje "runda". Hade super dålig galopp i början men hittade tempot bättre och bättre. Hon är absolut inte seg utan snarare tvärt om men mitt kontrollbehov blir lite för stort ibland och jag låter de gå för sakta. 



Andra dagen red vi tre nivåer. Nivå ett var trav bommar på kortsidan. Därefter fatta galopp och hoppa ett räcke mitt på långsidan. Därefter ner till trav igen för att rida bommar på andra kortsidan. Faktiskt en superövning för oss då jag haft problem att fatta galopp på henne och här var det ju start och stopp i fokus. 

Nivå två var en "dogleg". Där hade jag lite svårt att hitta ett jämt tempo hela vägen då gärna sprang fortare än vad jag tänkt. Men tycker ändå att jag fick till det helt ok! Sen var nivå tre en bana på sju hinder. två linjer med fem och sex galoppsprång emellan, var av ena linjen var på en mjuk båge. Första varvet red jag väldigt slarvigt. Och vi kom lite väl nära och stort på hälften av hinderna. Men så tog vi om från andra hindret och då gick det bättre! Dock var hon i flera av hinderna så jag antar att jag behöver rida henne i mer "uppförsbacke" och ha ett lite högre tryck. Men andra dagen kändes över lag bättre och hon är verkligen rolig att rida. Sen att hon sparkar när jag fattar galopp, det kan ev ha med den sporren jag hade då, eller hur jag satt dem. För de fem(?) gångerna jag ridit henne innan har hon aldrig gjort så men i helgen gjorde hon de iprincip i varje fattning. Ska prova mig fram med annat och hitta något som funkar! 



Kom ihåg mig?