Bettlöst

Igår testade jag att rida Bulan på Hackamore. Något som jag dragit mig lite för då jag rätt säkert tror att han aldrig gått på de tidigare under sina åtta år. Han är en snäll häst som lyssnar bra på säte och röst men man vet ju aldrig. Hästen kanske ändå kan bli helt förvirrad av att bara ha ett tryck runt nosen. Men självklart provade jag detta i lilla ridhuset på Hippo och jag var nästan ensam där som tur var. Började med att gå några varv innan jag hoppade upp. Gjorde skritt - halt flera gånger och började sedan trava. Det tog inte lång tid så kände jag mig trygg och förstod att detta skulle funka bra. Så jag är jätteglad för det. Tycker det är viktigt att variera på hästen och att prova vara utan bett ibland. Dessutom får jag som ryttare verkligen träna på att rida med sitsen för med hackamore kan du aldrig ta ledande tygeltag eller fippla för mycket med händerna, det hjälper inte. Dock var det kanske också en nackdel nå jag behöver få igenom ställningen bättre ibland och då behövs ledande tygeltag. Men med mer rutin tror jag att det kan funka väldigt bra. Sen ska Johanna rida honom ikväll och också få prova honom på det i ridhuset. Eller om vi provar ett sidepull denna gång eller om det får bli en annan gång. Känns iallfall jättekul att det funkar.
 
Mio och Raspen fick också gå på hackamore. Mio tävlade jag på det flera gånger och säkert under ett år red jag nästan aldrig på bett då han tyvärr hade väldigt "trasig" mun.. Raspen gick med det ca 1 gång i veckan och det är även planen med Bulan.

Fina mio <3




Kom ihåg mig?