Akhal teke

Jag har just upptäckt en sjukt häftig, men ovanlig häst färg som"Akhal Teke" kan ha. Rasen kommer från Turkmenistan som ligger i Ryssland. Det kan vara en av världens älsta hästraser och världens mest framstående galopphästar! Den är en fullblodshäst på ca 150cm och det jag tycker är fränt är att den alltid har en metalliskglans. Annars kan den vara alla färger utom skäck och tigrerad. Men vanligast är då guldbrun. Dock är det Cremello färgen som jag tycker är så overkligt cool.
Hästarna är i annars mycket ihärdiga, tuffa och tåliga. Deras uthållighets rekort är 415mil (96mil av det var öken). Detta år 1935. Nog om fakta (läst på Wikipedia) här är bilderna jag först trodde var redigerade.
 
Lärde mig ju en del om rasen men kom ihåg att det är färgen och inte rasen ( dvs hästens former), som jag gillar. Tänk att ha en grövre häst i denna färg!
 



Kom ihåg mig?