Dressyrträning

 
Kom precis hem från dressyträningen för Lena Unneby. Jag bara älskar att de finns tid att svära, bita sig i läppen, le, andas, svettas, kämpa och framförallt resultatet och arbetsviljan från hästen. Självklart saknar jag hoppningen jättemycket just nu med att jobba med Bulan är såå himla roligt att jag ibland känner att hoppningen inte spelar något roll.
 
Hur som helst.. Träningen gick helt okej. Vi hade inte riktigt den där wow känslan idag. Han spände upp sig i början och det tog en stund att få honom att fokusera. Men Lena började med att "tvinga" mig att trava på i ett högt tempo direkt det var min tur. Hon hade ju hunnit se hans beteende i uppvärmningen och jag fick svart på vitt igen hur viktigt det är att ge hästen en lite svårare uppgift när den börjar se saker runt om kring. Ställa, böja och volta i ett friskt tempo! På så vis hinner han inte fundera så mycket på vad som händer runt om kring. Tog inte alls lång tid så lugnade han ner sig, utan att bli seg för de. Vi jobbade vidare på förvändgalopp, övergångar och tempoväxlingar. Förvänt är såå himla svårt men jag gillar det. Bulan vill så gärna byta galopp. Ganska typiskt hopphästar som mer än gärna få rätta galoppen själv på en banhoppning. Dessutom blir det väldigt jobbigt för honom men han gör sitt bästa hela tiden.
 
Efter löpträning igår, dressyr och massage terapin idag så måste jag helt klart skärpa mig. Nu måste de finnas  fokus för hemmaträning. Styrketräninging med fokus på bål och övredelen av ryggen, nogrann strechning (inte i 12 sekunder utan typ 1-2 minut per grej..)  Det är enkelt men glömms ändå bort och jag vet att de kommer ge mycket både för löpningen och ridningen.
 



Kom ihåg mig?