Mitt måste att bli bättre på NU!

Blir tooookig på detta! Jag hade inte sån här dålig följsamhet när jag red Mio. Men jag tror att efter alla avfallningar och stopp, samt att Bulan kräver rätt mycket sits SAMT att jag blir rätt spänd (speciellt då på banor) så har det helt enkelt blivit värre. Jag sitter här, åter igen och tänker - HUR svårt kan det vara att följa med i språnget. Handen måste iallafall fram mot öronen, rumpan behöver komma ner mer och överlivet behöver bli mer parallell med hästen. Tur att jag är medveten om problemet iallfall. Jag gillar vissa typer av utmaningar och ett av mina mål i år är att få till detta. För detta måste verkligen bort snart annars kommer jag aldrig kunna tillåta mig att hoppa högre. Så om det finns tips på detta så mottages det gärna. 
 

Jag tycker att du är väldigt följsam och drar nästan aldrig hästen i munnen men jag förstår vad du vill förbättra :)

Prova kanske att korta tyglarna lite så kommer ju handen automatiskt fram lite mot öronen och det blir nog lättare att komma närmare hästen i språnget också. Annars kommer tyglarna bara hänga utan kontakt med munnen när du för handen framåt och det blir lättare vingligt sen när ni landat.

Kämpa på Elin, du är jätteduktig och har en otrolig styrka i din ödmjukhet, hejaheja!

Ta fram handen och håll i manen hela språnget och kanske lite efter landningen oxå. Då tvingas du att ge eftergift och det blir lättare för dig att känna efter hur mycket du behöver gå med :) Lycka till!

Kan det vara så att det är lättare att hålla balansen/ få stöd när du har händerna lågt mot hästen? Kan det var så att du sökt skydd för dina onda händer? Nåt lite omedvetet?




Kom ihåg mig?