Mitt svar till dig!

"Inte för att vara den men när jag själv som bilförare, ser en häst och någon som sitter på eller går med den så tänker jag att ägaren har koll på hästen. Samma sak om någon går förbi med hund i koppel så är det ägarens ansvar att se till så jag kan köra. 

Grejen med att man saktar ner när man ser en älg, rådjur osv är väl ändå att man inte vet vad de kan få för sig, de kan få för sig att tvär springa ut på vägen. Ser man (jag) en häst och ägare så tar jag för givet att jag ska kunna köra som vanligt. Kan du inte gå med din häst på sidan av vägen utan att bli upprörd om bilar tar för givet att du har koll på dina grejer, kanske du ska hålla dig borta från vägarna :)"
 
Fick kommentaren ovan, angående detta inlägg. Eftersom att kommentaren var anonym så svarar jag här.
 
Tack för kommentaren. Jag tycker dock att ditt resonemang snubblar på några punkter. Först och främst så skulle jag inte ge mig ut på vägen om det fanns andra alternativ. Men jag behöver rida ca 500m för att ta mig in i skogen och till ridbanan. Det är förmodligen anledningen för de flesta att rida på vägen. Tror ingen föredrar att rida där, men vad vet jag? Jag kan bara svara för mig själv. När det gäller det du skriver om att du saktar ner i de fall du ser ett rådjur eller älg för att du inte vet vad dom kan göra, så gäller det i stor utsträckning även hästar som blir rädda. Många hästar är trafiksäkra men de är också flyktdjur. Som ryttare skulle jag aldrig ge mig ut i trafiken om jag inte behärskade min häst MEN det är ju ett flyktdjur vi pratar om här. Om hästen blir rädd så går det inte att förutse hur en den reagerar. Det finns ingen som kan stoppa en häst som bestämt sig för att fly. Då förstår du kanske att det inte bara är mitt och hästens liv som står på spel här. Kan lova att en 600kg häst genom vindrutan också kommer att göra jätteont även för dig. Precis som jag skrev i mitt inlägg tidigare. 
 
Men på ovanstående punkter kan jag ändå förstå ditt resonemang en del, då jag förmodar att du själv inte håller på med hästar. Det är din parallell till kopplade hundar och ägarens ansvar som gör mig lite mörkrädd. Det klart att jag har koll, på samma sätt som att en förälder har koll på sitt barn i trafiken. Eller en förskolelärare har koll på sin kull med 4-6 åriga barn när dom är på utflykt. Men min fråga är, skulle du strunta i att dra ner på hastigheten om du stötte på en klunga reflexprydda små barn på en mörk vinterväg? Om du inte gör det pga att du tycker det är nån annans ansvar så känns det som att du måste sovit lite på en del körlektioner. För barn, precis som flyktdjur, kan också få för sig att springa ut på vägen. Kanske dom ser en igelkott på andra sidan. Eller kanske bara snubblar ut på vägen.

Vet inte när du är född men för tre år sedan, när jag tog körkortet, fick då inte jag lära mig att andra skulle ta ansvar så att jag kunde glida. Jag fick lära mig att det är MITT ansvar att vara uppmärksam på vad som händer runt mig. På cyklister, gångare, lekande barn osv. Så om du fortfarande tycker att det är mitt ansvar att "hålla koll på grejerna". Skulle du då förlåta dig själv för att inte ha saktat ner om du krockade med ett ridande ekipage, ett barn eller körde över en hund?