Vår första hoppträning

 
Jobbade 10-18 idag. Mamma väntade så att vi kunde åka direkt. Mat hade hon med sig så att jag kunde äta i bilen. Ombyte också såklart. Sedan lastade vi hästen och åkte till Hippo. För 19.30 började hoppträning. Tänkte att det skulle bli megastressigt med med tanke på hur bra jag och mamma sammarbetar så skulle vi kunnat ha klar hästen innan 19. Men när vi var påväg till Hippo kände vi lugnet. Trots det var hästen färdig 19.10 (överladdad på att få träna). Så vi gick ute med honom en stund i lugn och ro och var redo direkt vi fick gå in i ridhuset. 
 
Nog om det och nu till själva träningen. Vi hoppade många cavaletti hinder på böjda spår för att hoppa en jämn galopp. Vi hoppade även bågar, linje och studs. Mycket lydnad och kontroll, vilket var klockrent för oss! Bulan hoppade riktigt fint och stort över hinderna. Dock satte jag honom lite väl nära ibland och nu då vi hoppade studs tillsammans för första gången, fick jag verkligen tänka på att vara rätt nära sadeln även om jag stod i lätt sits. Annars hängde jag knappt med då han hoppade så mycket med ryggen. Men det är en vanesak och något jag bara måste hitta känslan för. Övningarna vi gjorde idag kommer jag ta med mig i bakhuvudet och ha delar av det med mig måånga gånger framöver då jag tränar själv.  Annars är jag också väldigt nöjd över hur lugn han var. Tidigare har han nämligen haft tendens till att känna sig lite inklämd när någon galopperar förbi. Men det känns bättre redan nu (säkert för att han börjar få bättre med motion och inte har lika mycket energi över). Så jag är nöjd!



Kom ihåg mig?