14 år till salu




Så här står det på baksidan av boken:
Detta är den sanna historien om 14-åringen Tessan, som lever ett liv som de flesta välanpassade svenska tonåringar: hon bor i radhus i en mellansvensk stad, harmonisk med mamma, pappa, storasyster och lillebror. I skolan går det bra och stunderna i stallet är många och lyckliga.

Men nånting går snett, riktigt snett. Startskottet är en våldtäkt, och av alla är gärningsmannen den "hyggliga" killen i stallet. Tessan tiger, lider och självkänslan faller. När kompisen föreslår sexförsäljning via nätet för att tjäna snabba pengar, rycker hon på axlarna, "varför inte?" Värre kan det ju inte bli, eller?

Jo det kan det. Och Tessan dras in i en ond cirkel av självförnedring, bekräftelsesökande och yttligare prostitution. Snart får hon inte ens betalt av de män som regelbundet ringer och kräver att få utnyttja henne. Syrrans ex-kille är en av de värsta. Tessan byter gymnasium och flyr långt ifrån hemstaden, men männen hittar henne.
Ingen omkring henne märker vad som pågår. Finns det inget slut?

14 år till salu är en angelägen berättelse av många skäl. Tessan är så långt från schablonbilden av ungdomsprostituerade som man kan komma. I hennes värld finns inga missförhållanden. Innan allt spricker.
 

För er som inte har läst boken, gör det nu! Jag tror att den här boken är jätte viktig för alla, Speciellt unga tjejer. Har man börjat går det inte att lägga ifrån sig den.  Det jag ville komma till var att man lär sig en otroligt viktig sak: Att prostituera sig innebär inte bara att man har sex med äckliga gubbar. Utan att dom här männen kan göra i storsätt vad som helst med dig. När man är 14 år klarar man inte av att säga nej och det kommer aldrig sluta helt bra. Att den här boken är sann gör inte saken bättre. Jag kan lova att jag suttit och gråtigt både för vad männen gör och för att hon visar i slutet hur stark hon är och vad man faktiskt måste göra när man hamnar i sånna här situationer. För det här är faktiskt något som kan hända precis vem som helst.
I slutet av boken står det även vad du ska göra om du hamnar i samma sitts som "Tessan" (
hon heter inte så egentligen, utan vilkk såklart vara anonym)

En av den värsta händelsen i boken var denna:
" Jag fick inte gråta. Han gjorde mig illa om jag grät.
-Var inte en sån lipsill, hade han sagt till mig en gång.
Så jag bet ihop.
Jag blundade så hårt att jag hoppades att ögonfransarna skulle fläta ihop sig i varandra, klistra fast sig med tårarnas superlim så att jag aldrig behövde se igen.
Smärtan var så skarp och plötslig att jag skrek rakt ut.
En trasig glasflaska rakt upp i underlivet.
Och så skrattade han."

Ursh den är så jäkla hemsk. Jag tycker att ni ska läsa boken. Inte bara för att det är en jätte bra bok utan för att den är viktig.
Är den någon annan som har läst boken, kommentera gärna vad ni tyckte och tänkte! :)
Btw, jag ska börja läsa Män som hatar kvinnor, är den bra? :)


/ Elin

har inte läst boken men är väldigt sugen och efter din kommentar om den lär jag nog göra det.

Har läst Män som hatar kvinnor däremot och och jag älskar alla de böckerna i den trilogin :D!

SV: hahokej, vad bra då!

OKEJ:D, den lät faktist bra ! ♥

Nej, jag ahr tuvär inte gjort det. har funderat på det många gånger. Men tvekar, har hört att det är en så hemskt bok. Och jag vet inte om jag pallar det. Men ska fundera på det. :)

den verkar kort och gott hemsk. hemsk och återigen hemsk. "/

Den verkar hemsk fast bra och lärorik!

Jag vill gärna läsa den! :)



Kul att du skrev en bokrecension, jag har också skrivit om en bok(serie) en gång i bloggen, fast det var ett tag sedan nu!



/Elin

jag har tyvärr inte läst den! är den bra?

hinner inte läsa måste dra plugga :/

har själv aldrig läst den men vet en del som gjort det och rekomenderar den.

får nog allt se om jag kan låna den på bibloteket eller något sånt, den verkar väldigt bra men hemsk dock.

kram.

Sv: Det verkar en jätte bra bok, vill verkligen läsa den.. Vet du vart man kan få tag på den ?

I vanliga bibliotek eller ?

Tacksam för svar !

SV; aa allt e bara bra.. sj ? <33 ;D

då ska jag göra det :)

Sv; Nej den har jag inte läst :) Ska se om jag hittar den. Den verkar vara bra :) Kram

jätte fin blogg :) <3

blir nästa bok att låna då :D tack för tipset :D



kika gärna in min musiktävling :D

kram

Sv: Gud, vill verkligen läsa den, ska nog köpa den !

Verkar intressant !

ska nog ner redan imorgon och se om jag hittar den.

behöver en bra bok att läsa på kvällarna eller påväg hem/till skolan. :)

kram.

sv: tack :D



boken verkar bra! :)

jag vill läsa den!

Jag har börjat blogga igen efter london resan

kolla gärna mina nyaste bilder ifrån london



puss och kram

den boken alltså!! bland det bästa jag läst..

fast rös genom hela, speciellt det du skrev upp här, om glasflaskan, så himla hemskt!

och visst är det rätt konstigt ändå, att man alltid dras till alla hemska böcker och filmer, hih?

kram, söt blogg

rösta gärna på mig som veckans blogg hos Anna, jag är nummer 4! :D http://annajunttila.blogg.se/2009/august/vidare-iveckansblogg-tavlingen.html#comment

rösta gärna på mig som veckans blogg! :D



här som nr 4; http://annajunttila.blogg.se/2009/august/vidare-iveckansblogg-tavlingen.html#comment



här som nr 2; http://sabuhahasani.blogg.se/2009/august/de-som-tavlar-om-att-bli-veckans-blogg.html#comment



här som nr 11; http://feliciaz.blogg.se/2009/august/utkast-nu-ar.html#comment



tack så hemskt mycket på förhand! :D

joo, jag har läst den. Den är bra, eller bra och bra. Den är hemsk men en bra bok.

Sv Elin: Okej.. (:



Nej.. Jag har inte läst den boken, men har velat länge. HEHE. Ska nog ta mig till biblioteket någon dag för att låna den!

den där boken tror jag jag ska läsa, och män som hatar kvinnor jag har bara sett filmen men dom säger att boken är grymt bra så , den ska jag me läsa när jag får tid :D

Nej, jag har inte läst den. =)

Hoppas du får en fin fredag!

har inte läst den men ska nog göra det. den verkar väldig bra o hemsk

ne jag har inte läst den..allt bra idag?

nej den har jag inte läst :p

okej ;) tycker du om outfiten jag satt ihop från H&M? :)

kram

den är så hemsk! :/

dem varkar jätte bra ..

har du låst såld också? nästan samma fast händelser!

nej det har jag inte :)!

usch vad hemskt!! :( Måste verkligen ta o läsa boken!

den boken är jätte bra :)! bland dom bästa jag har läst faktist

SV:

Jo, har faktiskt tänk läsa den där flera gånger, och ska göra det, den verkar väldigt bra och den tar upp viktiga saker! =)

Sv : Nej men mina vänner har läst den typ några av dom, hehe och dom säger att den e fett hemsk<3

hej:) ah jag har läst den:) den är as bra!

sv, nej, jag har inte läst den. få nog ta och göra det!:)

den där boken verkar riktigt bra, ska lätt läsa den. kan verkligen rekommendera män som hatar kvinnor, egentligen hela milleniumtriologin för alla böckerna är riktigt bra! du kommer inte bli besviken.

sv: hm.. näe jag har inte läst boken men den verjar spännade faktist ^^ tack för kommentarern och du är väldigt bra på att hitta texter i boken som får andra att tappa hakan ^^

Låter hemskt, men såna böcker brukar vara helt klart bäst, skulle vilja läsa den!

Hej sötnos :-) Hoppas att helgen har varit underbar!

Den boken är ju grymt bra !




Kom ihåg mig?