En helg i hästens tecken!

I lördags red jag och Bulan vår andra hoppträning och även första för Erik på länge. Jag ska fatta mig kort. Bulan blev eeeeextremt spänd av alla hästar. När man tränat dressyr i 3-4 månader så betyder det också att man inte tränat i grupp. Bulan är, som bekant, både bakskydd och mötesskygg. Att då sätta igång lektionen med att alla rullar samtidigt gör inte saken lätt när man dessutom precis bytt utebana mot ridhus. Detta gjorde att vi tog massa energi bara på att få honom lugn och fokuserad. Efter ett tag började jag kunde komma till ridning. Men tyvärr dröjde de då inte länge innan soppan tog tvärslut. Framförallt mentalt. Detta har bara hänt en gång tidigare, fast då blev han slut fysiskt. Ibland hinner man inte känna när man är påväg att nå den gränsen och denna gång blev de fel.. Men vi hann få några okej språng innan han plötsligt blev arg, vilket typ aldig händer. Så vi tog en paus och hoppade sedan ett enkelt räcke några gånger innan vi gav oss..

Som Erik sa "När du rider bra, då blir det bra". Men tyvärr är jag för mesig. Jag hoppar ett hinder och tänker "oj, nu springer han iväg". Istället för att hoppa ett hinder och direkt i landningen forstätta rida. 
 
Det är svårt att beskriva ett långt träningspass i ett stycke men jag tar med mig väldigt mycket från träningen. Eftersom att denna träning blev för mycket för honom mentalt och det blev ett breakdown, så kommer jag backa tillbaka en vecka nu. Hålla igång men göra enkla saker för skallen. Sen kommer jag förhoppningsvis kunna gruppräna på tisdagar framöver. Så förhoppningsvis blir jag bättre på att hantera detta också! Men det är svårt när han släpper ryggen, sätter upp huvudet och springer. Han stöter ur mig ur sadeln och jag kommer inte riktigt runt det.
 
Nu till något annat. Idag var jag på Clinic på Stall PeKa. En Clinic om hästens hållbarhet. Det var ordnat av Sveland djurförsäkring och i sammarbete med dressyrryttaren Stefan Jansson, sadelexperten Andrea Waller och då Lena Gunnarsson som är sjukgymnast med ryttarens sits i fokus. EXTREMT nyttigt att se ur olika perspektiv. avslutade clinicen med att göra en sitsanalys hos Lena. Det visade ju sig att min sits var sämre än jag trott. Har väl levt lite i förnekelse men jag trodde inte att det var så här tydligt. Fick iallafall grymt bra hjälp av Lena Gunnarsson med strech och styrkeövningar. Det visade sig ge resultat bara att jag provade övningarna lite. Men jag är så svag i dessa så det gäller att göra de lugnt, nogrannt, lite men ofta! Kan säga att jag kände av i kroppen efter att bara provat övningarna..Fick även lov att boka tid hos en sjukgymnast/naprapat. Så ska dit imorgon, hoppas de inte blir ridförbud!
 



Kom ihåg mig?