Träningshelg för Erik Berggren!

Jäklar vilka toppen träningar jag och Bulan haft! Första dagen red vi nästan bara väldigt låga hinder. Dels en serie på medellinjen och sedan hinder som kom snabbt ur sväng. Fokus på att hålla en lugn galopp och få med hästen i svängen. Jag har ju länge uppevt de väldigt svårt men nu har jag förstått varför. Jag tänker fel! Jag vill visst rida lite FÖR mycket med sitsen och i svängarna försöker jag att inte använda tyglarna, bara sätet och benen. Fin tanke men då hände två saker. Han springer fortare och hinner jag till hindret så hinner han knappt se det. Vi tragglade en hel del första dagen med detta men de visade sig i slutet att om jag faktiskt vågade ta i tygeln en gång lite ordentligt så frågade han sedan bara "HUR SNÄVT, HUR FORT!?". Sen provar jag ju inga riktiga omhoppningssvängar men jag kunde känna att de fanns där, att vi kan bli vassa med lite träning på det! Dessutom kändes oxrarna väldigt höga första dagen då vi höjde några hinder i slutet.
 
Men andra dagen hade jag smält de och höjden kändes inte som några problem. Jag behövde fortfarande komma ihåg att hålla en lugn galopp för att hinna svänga men hästen var med mig 100% och gjorde precis vad jag bad om. Fick också visa Erik vad som händer på tävling när vi skulle slå ihop allt till den rätt så tekniska banan. Jag får för bråttom! Så efter tre hinder sa han bara "Elin, nu börjar vi om. Ett hinder i taget, lugn galopp och andas". Så med rätt många påminnelser blev slutresultatet riktigt bra och jag är såååå nöjd! Han känns mjuk, kvick, positiv och jääkligt fräsch! FYFAN, vad jag gillar denna häst!
 



Kom ihåg mig?