Dressyrträning

 
Dagens träning gick väldigt mycket bättre än för två veckor sedan. Då fick vi jobba ihjäl oss på att han skulle ta skänkeln och aktivera sig. Huvudet var högt och det fanns inte direkt någon känsla där. Men det var dock precis vad vi behövde. En riktig pang start. typ "okej, dags att köra igång påriktigt nu". Ibland behöver man det, speciellt efter sommaren. Hur som helst.. Dagen efter joggades han i skogen och sedan följde tre skrittdagar (han drog ju av sig skon då..). Men som jag sa till Lena. Han verkade ha behövt det för sedan kunde jag behålla en stor del av aktivitetet i bakbenen OCH ha en mjuk och följsam häst.
 
Så idag kunnde vi jobba på en helt annan nivå än sist. Vi började med lite trav och galopp. Hitta en känsla och komma igång. Sedan tränade vi lite skritt - galopp. Fick till en riktigt bra av varje av några försök. Det är svårt men jääkligt roligt när man väl får till de. Därefter tränade vi lite förvänd galopp. Har inte tränat det så mycket tidigare då jag är lite feg att träna svårare saker hemma. I fall de blir fel vill jag få hjälp direkt. Så jag gjorde en "Vänd halvt tillbaka" från kortsidan. och galopperade förvänd genom andra kortsidan och saktade sedan av till trav. Det var lite svårt då han gärna vill byta. Det blev jobbigt men han gjorde verkligen så gott han bara kunde. Ibland fick vi sakta av till trav och försöka göra en ny förvändfattning. Men samtidigt som de blev lite svårt blev han också taggad trots att vi båda började bli lite trötta. Han är så arbetsglad när man ger han bra uppgifter! Några fina förvända fick vi och sedan travade vi av. Hur nöjda och svettiga som helst!



Kom ihåg mig?