Hur jag ser på vila för hästarna

 
Fick en kommentar angående inlägget nedan. Ifall min häst aldrig får någon vilodag. Svaret är jo absolut. Men att galoppera varje dag behöver inte betyda att jag galopperar en timme varje dag. Som det är nu rider jag i ridhus 3 dagar i veckan och resten går han i skogen. Dock har det ju varit problematiskt med underlaget så de resterande 4 dagarna har han iprincip bara skrittat och ibland travat/galopperat en pyttebit. För mig är det fyra dagars vila. Hästar, precis som vi, är gjorda för att röra på sig varje dag. Jag bortser från de dem gör i hagen för det är sällan tillräckligt. Planen för Bulan är 3, ibland 4 pass på banan. Alltid ett pass då jag hopptränar för tränare och sedan ett pass med markarbete. Det vill säga, bommar, studs och andra småhinder. Sedan 1-2 dressyrpass. Dessa är utspridda på hela veckan. Dagarna däremellan är det träning i skogen. Ibland lugnare pass i typ 20-30 minuter ( det jag kallar för ett joggingpass) och ibland intervaller/galoppera långa sträckor. En vanlig vecka för mig i höstas såg oftast ut såhär..
 
Måndag: Uteritt
Tisdag: hoppträning
Onsdag: Uteritt
Torsdag: Vilodag med mamma, dvs prommis/tömkörning
Fredag: dressyr
Lördag: Uteritt
Söndag: Markarbete
 
Uteritterna är som sagt ibland bara 20-30 minuter långa. Ibland kan det vara mycket skritt med lite "dressyrtänk" dvs mycket skänkelvikningar, öppna/sluta. Ibland mycket galopp osv. Det är så hiimla underbart nu när jag kan göra mer sådant. I det förra stallet fanns det ju tyvärr inte så många ridvägar. 
 
Samma sak gäller vinter/sommarvila. Tyvärr kommer det ofrivilliga sånna ändå. I somras slet Bulan av sig skon ordentligt och vilade en vecka. I början av Juni åker vi till Turkiet en vecka och då får han vila. Har hästen gått hårt och hållt igång hela året. Absolut att dom kan få två-tre lugna veckor utan hinder osv. Men att fara ut en stund skadar aldrig. Då bortser vi såklart detta från Unghästar och eventuellt i andra fall. Självklart kan man själv ha dagar dom man absolut inte hinner rida. Men det är en annan sak. För hästensskull är det fortfarande helt ok att aktivera dem en timme om dagen. Det tycker iallafall jag! 
 

Håller helt med dig i detta, att skrittas ut i skogen en stund eller en prommis, ja det är som en vilodag för hästarna. Oftast är hagarna för gemene man så små att dom behöver denna lilla sväng ut för att röra på sig även en "vilodag" :) Hästar är som du säger skapta för att röra på sig betydligt mer än vad dom kan i dagsläget, så att röra på sig varje dag är bara bra, tycker jag i alla fall :D

Svar: Precis, hoppas alla tänker så! En kvart är bättre än inget 😊
Elin Magnusson




Kom ihåg mig?