Markarbete igår

 
Igår var jag och Bulan alltså med på en av Maria Lindgrens teorilektioner. Hon hade lagt upp jättebra övningar som jag och Matilda, som också var med, fick rida. Vi började med varsin bom mitt på varje kortsida följt av att rida över en mitt på medellinjen. Bara sånna saker är väldigt svårta men så enkla att plocka fram och träna på. Därefter red vi på ena lång sidan ett räcke. Först i trav med fem travbommar innan. Sedan i galopp med tre bommar innan varav en togs bort för varje varv. Därefter red vi andra långsidan i galopp. En oxer med bom före och efter.
 
Bulan kändes helt okej. Men vi har aldrig hoppat på en sådan liten yta så Bulan bromsade upp en aning innan hindret. Men annars var hela grejen väldigt bra. Eleverna fick se två helt olika hästar som gjorde vissa saker bättre och vissa saker sämre. När vi red alla bommar i trav över räcken så tog Bulan i bommen första varvet då det blev lite jobbigt. Så andra varvet över hoppade han sig lite men tredje varvet gjorde han det super bra. Sedan landade vi gärna i höger galopp vilket jag fick tips om sedan. Det beror förmodligen på att jag är högerhänt och gärna rider mer höger axel och höger skänkel längre fram och bjuder hästen till att landa så. VIlket verkligen är något att tänka på!
 
kommer ett filmklipp sedan.



Kom ihåg mig?