Träning för Erik Berggren, dag 1

 
Klippet är från första rundan på banan.
 
Igårkväll var det dags att träna för Erik igen, var ett tag sedan nu. Jag började med att rida fram Bulan lite lätt i alla gångarer och redan från start var han på plats. Därefter värmde vi upp med fokus på att hålla hästen rak. Vi red heela ena långsidan med sockerbitar som koner och bommar som låg för att tvinga oss att hålla oss från väggen och sedan galoppera helt rakt. På andra långsidan gjorde vi först skänkelvikningar, i trav, in mot medellinjen och sedan tillbaka. Måste säga att jag aldrig gjort skänkelvikningar i trav på han så bra tidigare. För han gick i en bra form, var framåt och lyhörd så jag kunde utan problem bara sitta(!!) och flytta lite lätt. Därefter bytte vi skänkelvikningarna till att rida helt rakt även där men över ett räcke. Där blev det lite svårare att hålla han rak men vi avslutade väldigt fint även där. 
 
Därefter var det dags för en bana. Först en lite kortare och lägre och sedan höjde vi en aning och red lite längre bana. Fortfarande med fokus att hålla hästen helt rak, rida ordentliga vägar och hålla en stadig och jämn galopp. Ska jag vara petig så kom vi nära på ett hinder för att jag inte riktigt fick med han i den tvära hörnplaceringen och blev kvar i handen. Men till gången efter svängde jag mer med kroppen och fick ett bättre språng på det. Överlag gick banorna fan huuuuur bra som helst. Bulan var pigg, framåt men ändå på plats och lyhörd. Kunde mest bara sitta. Helt i chock över viken skillnad! 
 
Nu laddar vi om för träningen idag. Kommer garanterat bli roligt och väldigt lärorikt det också! 



Kom ihåg mig?